Grand Scenic

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Grand Scenic

Post by Baggis »

Tony wrote:Låg bromsarna på :) Dom hade ju lite kompression åxå vilket dom nyare inte har så mycket :)
Sorry för att detta blev totalt OT, hehe!

Betyder det där att du menar att de äldre hade högre komp? För det hade de nog. Både MB 190D 2.0 -85 och Nissan Terrano 2.7D som jag har ägt var så, dvs både hade en enorm "seghet" från tomgång, trööööög acceleration, men behöll farten backe upp och ned bra, samt kraftig motorbroms. De egenskaperna har jag alltid tillskrivit den generationens dieslar. Har också trott att det var en av anledningarna till att diesel blev vanlig i traktorer o.d(förutom att de tar mindre bränsle)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Grand Scenic

Post by Tony »

Baggis wrote:
Tony wrote:Låg bromsarna på :) Dom hade ju lite kompression åxå vilket dom nyare inte har så mycket :)
Sorry för att detta blev totalt OT, hehe!

Betyder det där att du menar att de äldre hade högre komp? För det hade de nog. Både MB 190D 2.0 -85 och Nissan Terrano 2.7D som jag har ägt var så, dvs både hade en enorm "seghet" från tomgång, trööööög acceleration, men behöll farten backe upp och ned bra, samt kraftig motorbroms. De egenskaperna har jag alltid tillskrivit den generationens dieslar. Har också trott att det var en av anledningarna till att diesel blev vanlig i traktorer o.d(förutom att de tar mindre bränsle)
Jo det blev lite mycket OT,men om vi skall jämföra en modern 1,5dci med en äldre diesel så har 1,5 dci 15,2:1 i kompförhållande och mercan låg på runt 22:1, för att jämföra med nissan motorn så är 1,5dci lika stark som 2,7D motorn tom starkare iaf i vissa utgåvor av 2,7motorn
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
dkn1212
Posts: 26
Joined: 18 Jan 2011, 20:27
Location: Enköping

Re: Grand Scenic

Post by dkn1212 »

All respekt för er kompetens om dieslar, gamla såväl som nya, men min fråga gäller köp av en ny Grand Scenic. Kategorin på forumet heter köpråd Renault - inte bästa diesel på 80-talet... :wink:

Det som får mig att fortsatt tveka inför ett köp av en Scenic är andrahandsvärdet. Vad jag kan se på Blocket reas i princip alla nya Grand Scenic ut? När jag läser statistik över bilförsäljningen i Sverige finns inte Scenic med på topp 100-listan. Jag gillar verkligen bilen och med löfte om 5-årsgaranti har jag svårt att förstå om den inte säljer. Å andra sidan vill jag inte drabbas om 2-3 år av ett uselt andrahandsvärde.

De tidigare generationerna tycks det finnas gott om men någon äldre, begagnad Scenic är jag definitivt inte intresserad av.

Är det ingen mer jag som överväger ett köp av en ny Scenic?

/Daniel
----------------------------------------------------------------
Daniel Karlsson
/Enköping
Renault Grand Scenic III 1,5 dci Dynamique
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Grand Scenic

Post by Baggis »

Nå då styr vi in det *lite* mer enligt trådens rätta ämne då:

Jag övervägde allvarligt i höstas att "chansa/riska" ett köp av en ny Grand Scenic. Någon diesel var dock inte aktuell, jag anser fortfarande envist att etanol är det bästa av de befintliga bränslena. (Läste förresten senast igår att de nu höga dieselpriserna kommer att bestå och kanske öka pga att kapacitetstaket är nått. Tänk då på vad som kan hända om lastbilstrafiken ökar ännu mer...)

Vad gäller "svenskens" köp av bil så verkar det vara "principiellt" att man köper inte Renault helt enkelt. Det är Volvo som gäller och numera tydligen VW främst Passat. Att sen Renaults säljorganisation här i Sverige lämnar en massa till övers är säkert en stor orsak. Mitt köp kom av sig dels pga att den miljöbilsrabatt på 20000 man får kom att "devalveras" av säljaren genom att han bjöd sämre för inbytet än mot en Ford, dels av Renault centralts ovilja att svara på frågor man ställer, dels den auktoriserade verkstadens inkompetens att t.ex missa nått så enkelt som att använda rätt olja.

Skulle jag vara som du så skulle jag ha en längre tidshorisont än 2-3 år. Jag tänkte när jag var på gång att byta att 5 år blir den tid jag har den. Efter så lång tid är de flesta bilar nästan "värdelösa" så det spelar klart mindre roll då. För övrigt är det väl just de 2-3 första åren som alla bilar faller som sten.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
dkn1212
Posts: 26
Joined: 18 Jan 2011, 20:27
Location: Enköping

Re: Grand Scenic

Post by dkn1212 »

Har nu bestämt mig för att gå vidare och köpa en ny Grand Scenic nästa vecka. Offerten jag har nu är svårslagen. Efter moget övervägande är dessutom Grand Scenic svårslagen när man väger samman ekonomi, utrustning och utrymmen. Kombinerat med 5-års garanti gör det enkelt. Men jag har ändrat mig och köper en 1,5 dci istället för 1,9 dci. Tror det är ett klokare val. Har någon annan av er slagit till?

/Daniel
----------------------------------------------------------------
Daniel Karlsson
/Enköping
Renault Grand Scenic III 1,5 dci Dynamique
LarsA
Posts: 43
Joined: 15 Feb 2006, 19:03
Location: Upplands Väsby

Re: Grand Scenic

Post by LarsA »

Vi kommer troligtvis byta våran mégane II 1.9dci mot en Grand Scénic 1.6d Bose Edition om ca 6-12 mån, så du är inte ensam i landet :)
Lars Aldebo


Grand Scénic 1.5 dCi EDC -10
RenaultSport Clio -01
norrbagga
Posts: 5
Joined: 13 Jul 2010, 20:48
Location: norge

Re: Grand Scenic

Post by norrbagga »

Beklager at jeg skriver på norsk :)

Titter ninnom andre lands Renaultforum noenganger.

Jeg eier en 2010 Gr Scenic 1.9 DCI 130 hk selv. Fantastisk fin bil men motoren er tørst. Pr idag er 1.5 DCI med EDC automat det beste valget. Imidlertid kommer ny 1.6 DCI 130 hk med start/stopp, 320 NM og 0.45 på blandet, om noen få måneder.

Så skulle jeg kjøpt ny idag ville jeg ventet på denne motoren. Og aller helst denne motoren med EDC-teknologi.

Et tips: følgende xtrautstyr anbefaler jeg på det aller sterkeste til Grand Scenic:
-Easepakke
-Tomtom
-bi-xenon
-midtarmlene
-Arkamys
Renault Man
dkn1212
Posts: 26
Joined: 18 Jan 2011, 20:27
Location: Enköping

Re: Grand Scenic

Post by dkn1212 »

Har nu hämtat ut min nya Grand Scenic. Det blev en 1,5 dci dynamique med metallic, tomtom, mittkonsol, textilmattor, instegslister, dragkrok och motorvärmare. Förutom 32.000:- i rabatt på bilen "bjuder" Bilia på nya Michelin vinterdäck och 1:a service. Med 5 års nybilsgaranti ska väl detta mitt första köp av Renault vara riskfritt...

Känns mycket bra än så länge! Motorn är pigg, tyst och snål!

/Daniel
----------------------------------------------------------------
Daniel Karlsson
/Enköping
Renault Grand Scenic III 1,5 dci Dynamique
Bruno
Posts: 2
Joined: 27 Dec 2010, 17:24
Location: Sverige

Re: Grand Scenic

Post by Bruno »

Jag valde bort dieseln då vi kör ganska lite /år.
Har en kollega som har 1,9 dieseln och hon är nöjd.
Jag lånar en 2.0L diesel för tillfället och jag tycker den låter lite mycket.
Eftersom jag kör korta sträckor(4-7km) så ligger förbrukningen runt 0,7-0,8.
Diesel är också en bristvara jämfört med bensin så att diesel är dyrare än bensin är något vi får vänja oss vid.
Bruno
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Grand Scenic

Post by Tony »

Bruno wrote:Jag valde bort dieseln då vi kör ganska lite /år.
Har en kollega som har 1,9 dieseln och hon är nöjd.
Jag lånar en 2.0L diesel för tillfället och jag tycker den låter lite mycket.
Eftersom jag kör korta sträckor(4-7km) så ligger förbrukningen runt 0,7-0,8.
Diesel är också en bristvara jämfört med bensin så att diesel är dyrare än bensin är något vi får vänja oss vid.
låter dieseln lite mycket ?? verkar konsigt om dom inte lyckats bättre, jag har en 10år gammal laguna diesel 1,9motorn ,den är väldigt tyst..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
dkn1212
Posts: 26
Joined: 18 Jan 2011, 20:27
Location: Enköping

Re: Grand Scenic

Post by dkn1212 »

Min 1,5 dci låter förvånansvärt lite tycker jag. / Daniel
----------------------------------------------------------------
Daniel Karlsson
/Enköping
Renault Grand Scenic III 1,5 dci Dynamique
poh
Posts: 7
Joined: 14 Nov 2010, 13:50
Location: Stockholm

Re: Grand Scenic

Post by poh »

Är 1.5 dci (med eller utan automat) att föredra framför 1.9 dci?
Finns det ingen på det här Renault-forumet som äger en ny Grand Scenic? Bara det att man behöver ställa frågan gör att man blir högst tveksamt till att köpa bilen...

/Daniel
Majoriteten på forumet verkar i huvudsak ha äldre modeller... :-)

Har inte en Grand Scenic men väl en Megane ST med samma motor som nu har gått 750 mil. 110-hästaren med EDC (dubbelkopplingslådan) fungerar mycket bra, växellådan är bättre än VWs sjuväxlade DSG-låda. Motorn räcker absolut till. Så vitt jag förstår är GS något sävligare i beteendet än Meganen som redan den belönar ett mjukt (inte nödvändigtvis långsamt) körbeteende vilket passar motorn perfekt. Alla DSG-lådor kräver lite teknik i stadskörning men...

Jag ska inte uttala mig om hur lite den kan dra, men hamnar oftast under 0,6 på motorväg i körkortsgränsfart och full packning vilket jag tycker är acceptabelt med tanke på att den inte är inkörd. Runt 0,63-0,65 i Stockholmstrafik. Räkna med högre förbrukning än ECE-värdet dock, Renault verkar generellt ligga ungefär +30% på sina dieslar vilket väl främst visar på att de är duktiga på certifieringsoptimering :-)

Med helt oplanerad tillökning på gång (det beskedet fick vi EXAKT 11 dagar efter att Meganen levererades) så är en GS klart intressant eftersom Meganen är en synnerligen trevlig bil för pengarna.

Har i huvudsak kört Audi tidigare och visst är det skillnad. Men det är det på prislappen också.

//po
PO Hedman
________________
Megane ST 1,5 dCi EDC Dynamique -11
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Grand Scenic

Post by Dennis »

En bidragande orsak att de drar mer än angivet är säkert för det sämre energiinnerhållet i den diesel vi har här. Raps, tallbarr och gud vet allt vad de blandar i... Kontinentdieslen är starkare!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Grand Scenic

Post by Baggis »

Dennis wrote:En bidragande orsak att de drar mer än angivet är säkert för det sämre energiinnerhållet i den diesel vi har här. Raps, tallbarr och gud vet allt vad de blandar i... Kontinentdieslen är starkare!
Härligt med förnyelsebara bränslen! :D
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
dkn1212
Posts: 26
Joined: 18 Jan 2011, 20:27
Location: Enköping

Re: Grand Scenic

Post by dkn1212 »

Har nu kört drygt 200 mil med vår Grand Scenic (dvs knappt inkörd) och när jag tankade senast hade den dragit ca 0,55 l/mil blandat. Helt ok./d
Post Reply