Är 1.5 dci (med eller utan automat) att föredra framför 1.9 dci?
Finns det ingen på det här Renault-forumet som äger en ny Grand Scenic? Bara det att man behöver ställa frågan gör att man blir högst tveksamt till att köpa bilen...
/Daniel
Majoriteten på forumet verkar i huvudsak ha äldre modeller...
Har inte en Grand Scenic men väl en Megane ST med samma motor som nu har gått 750 mil. 110-hästaren med EDC (dubbelkopplingslådan) fungerar mycket bra, växellådan är bättre än VWs sjuväxlade DSG-låda. Motorn räcker absolut till. Så vitt jag förstår är GS något sävligare i beteendet än Meganen som redan den belönar ett mjukt (inte nödvändigtvis långsamt) körbeteende vilket passar motorn perfekt. Alla DSG-lådor kräver lite teknik i stadskörning men...
Jag ska inte uttala mig om hur lite den kan dra, men hamnar oftast under 0,6 på motorväg i körkortsgränsfart och full packning vilket jag tycker är acceptabelt med tanke på att den inte är inkörd. Runt 0,63-0,65 i Stockholmstrafik. Räkna med högre förbrukning än ECE-värdet dock, Renault verkar generellt ligga ungefär +30% på sina dieslar vilket väl främst visar på att de är duktiga på certifieringsoptimering
Med helt oplanerad tillökning på gång (det beskedet fick vi EXAKT 11 dagar efter att Meganen levererades) så är en GS klart intressant eftersom Meganen är en synnerligen trevlig bil för pengarna.
Har i huvudsak kört Audi tidigare och visst är det skillnad. Men det är det på prislappen också.
//po