scenic -00 dog vid körning *Felet lokaliserat*
Moderator: Forumpolisen
Så där ja !
Nu har jag snart bytt ut halva bilen och lagt ner en massa pengar och fortfarande startar den inte.
Senaste projektet nu var 4 nya tändspolar utan resultat.
Någon nämnde innan när jag visade en bild på något som såg ut som en tändmodul att det var just en tändmodul.
Styr databoxen tändmodulen ?
Trodde att databoxen styrde tändspolarna direkt.
Och varför står det inget om tändmodul i serviceboken ?
Inte heller på elschemat står det något om tändmodul.
Någon som vet ??
Nicklas
Nu har jag snart bytt ut halva bilen och lagt ner en massa pengar och fortfarande startar den inte.
Senaste projektet nu var 4 nya tändspolar utan resultat.
Någon nämnde innan när jag visade en bild på något som såg ut som en tändmodul att det var just en tändmodul.
Styr databoxen tändmodulen ?
Trodde att databoxen styrde tändspolarna direkt.
Och varför står det inget om tändmodul i serviceboken ?
Inte heller på elschemat står det något om tändmodul.
Någon som vet ??
Nicklas
Nicklas Olofsson
Kom just nu att tänka på en annan sak.
Någon som vet om tdc-givaren som jag har bytt kan sitta på mer än 1 håll ?
Den nya givare såg nästan likadan ut så när som att den var blå ocg att man var tvungen att byta kontakten för att den var annorlunda och dessutom fick den helt plöstligt längre kablar.
Jag satte den nya likadant som den gamla,men det är kanske fel ??
Någon som vet ?
Nicklas
Någon som vet om tdc-givaren som jag har bytt kan sitta på mer än 1 håll ?
Den nya givare såg nästan likadan ut så när som att den var blå ocg att man var tvungen att byta kontakten för att den var annorlunda och dessutom fick den helt plöstligt längre kablar.
Jag satte den nya likadant som den gamla,men det är kanske fel ??
Någon som vet ?
Nicklas
Nicklas Olofsson
- Stymie
- Posts: 3636
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Tristnicklas wrote:Så där ja !
Nu har jag snart bytt ut halva bilen och lagt ner en massa pengar och fortfarande startar den inte.
Senaste projektet nu var 4 nya tändspolar utan resultat.

Tändmodulen tar in info från en hallgivare. Sedan skickas info vidare till ECUn för finjustering etc. Så har jag fått det berättat för mig. Hittade detta på nätet, kanske applicerbart på din tändmodul?nicklas wrote:Någon nämnde innan när jag visade en bild på något som såg ut som en tändmodul att det var just en tändmodul.
Styr databoxen tändmodulen ?
Trodde att databoxen styrde tändspolarna direkt.
Och varför står det inget om tändmodul i serviceboken ?
Inte heller på elschemat står det något om tändmodul.
Någon som vet ??
Nicklas
http://www.answerbag.com/articles/How-t ... 9a0f81a6da
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- Stymie
- Posts: 3636
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Tycker att du ska mäta upp hallgivaren innan du byter testar/byter tändmodulen. För hjälp med hur man mäter upp hallgivaren:
http://www.motorforum.nu/showthread.php?t=7118 eller mer komplett, se sid 30 i http://www.smithimage.com/~fassan/Br%C3 ... system.pdf
http://www.motorforum.nu/showthread.php?t=7118 eller mer komplett, se sid 30 i http://www.smithimage.com/~fassan/Br%C3 ... system.pdf
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Hej Albert !
Tack för ditt tips.
Mitt problem är att jag inte ens vet säkert att det är en tändmodul.
Den finns inte med i min bok mer är för dieselmotorer där det står att det är en förvärmningsenhet.
Problemet är att min motor inte är en diesel.
Har kollat kablarna för tändsystemet och även haft av och kollat stiften.
Alla stift är blöta utom det längst till höger som är lite mer torrt.
Insprutningen fungerar men inte signalen för att ge tolv volt så jag får gnista på stiften.
verkar dock som om ovan nämnda stift får lite gnista.
Stiften är kopplade 2 och 2 precis som ett bromssystem och en kabel från vart par till databoxen.
Jag har som du kanske läst tidigare tillgång till att läsa av databoxen med en dator och den visar så klart inget.
Snacka om frustrerande.
Som du säkert också ser så länkade jag till en bild tidigare på den enhet som jag misstänker är en tändmodul,men när man tittar efter den på ex. bilskrotar kallas den bara för relä övrigt.
Alla tips mottages tacksamt.
Grannen har nu börjat tracka mig och vill att jag ska köpa Saab.
Nicklas
Tack för ditt tips.
Mitt problem är att jag inte ens vet säkert att det är en tändmodul.
Den finns inte med i min bok mer är för dieselmotorer där det står att det är en förvärmningsenhet.
Problemet är att min motor inte är en diesel.
Har kollat kablarna för tändsystemet och även haft av och kollat stiften.
Alla stift är blöta utom det längst till höger som är lite mer torrt.
Insprutningen fungerar men inte signalen för att ge tolv volt så jag får gnista på stiften.
verkar dock som om ovan nämnda stift får lite gnista.
Stiften är kopplade 2 och 2 precis som ett bromssystem och en kabel från vart par till databoxen.
Jag har som du kanske läst tidigare tillgång till att läsa av databoxen med en dator och den visar så klart inget.
Snacka om frustrerande.
Som du säkert också ser så länkade jag till en bild tidigare på den enhet som jag misstänker är en tändmodul,men när man tittar efter den på ex. bilskrotar kallas den bara för relä övrigt.
Alla tips mottages tacksamt.
Grannen har nu börjat tracka mig och vill att jag ska köpa Saab.
Nicklas
Nicklas Olofsson
- Stymie
- Posts: 3636
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Audi & VW har haft mycket strul med trasiga hallgivare och tändmoduler. Det verkar vara temperaturberoende dessutom. Inte så konstig då elektronik är temperaturkänsligt. Dessutom sitter många tändmoduler fast så att de ska kylas av kylflänsar eller plåten de sitter fast i.
Som sagt, det borde vara relativt lätt att mäta upp hallgivaren.
Som sagt, det borde vara relativt lätt att mäta upp hallgivaren.
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- Stymie
- Posts: 3636
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
hittade detta, kanske kan hjälpa:
Om bilen "nästan" tänder, men inte får regelbundna gnistor i stiften så kan det vara fel på tändmodulen (kallas också tändslutsteg). En bilelspecialistfirma kan testa den åt dig med ett instrument, eller så köper du en annan hos bilskrot/demonterare. Om det inte hjälper, gnistan är fortfarande oregelbunden/saknas, så kan det vara hallgivaren i fördelaren. Just Audi verkar drabbas oftare av hallgivarbekymmer än andra märken. Du kan testa din hallgivare genom att lätta på isoleringen runt anslutningskablarna på fördelaren (3st) och koppla in en vanlig lysdiod mellan den som är märkt "0" och "-". 0 är signalutgång från givaren och skall ge spänning när du kör runt motorn med startmotorn. Dioden skall då blinka för att indikera tändpulserana, detta förutsatt att hallgivaren är hel, och att du kopplat dioden rätt (funkar ej om den är "bakvänd"). Är hallgivaren trasig så köp 1) fördelare på skroten, 100-200:-, 2) Köp ny hallgivare (finns endast hos "piratdelsleverantörer") ca 600:- eller köp ny fördelare hos Audihandlaren för ca 3500:-.
Om bilen "nästan" tänder, men inte får regelbundna gnistor i stiften så kan det vara fel på tändmodulen (kallas också tändslutsteg). En bilelspecialistfirma kan testa den åt dig med ett instrument, eller så köper du en annan hos bilskrot/demonterare. Om det inte hjälper, gnistan är fortfarande oregelbunden/saknas, så kan det vara hallgivaren i fördelaren. Just Audi verkar drabbas oftare av hallgivarbekymmer än andra märken. Du kan testa din hallgivare genom att lätta på isoleringen runt anslutningskablarna på fördelaren (3st) och koppla in en vanlig lysdiod mellan den som är märkt "0" och "-". 0 är signalutgång från givaren och skall ge spänning när du kör runt motorn med startmotorn. Dioden skall då blinka för att indikera tändpulserana, detta förutsatt att hallgivaren är hel, och att du kopplat dioden rätt (funkar ej om den är "bakvänd"). Är hallgivaren trasig så köp 1) fördelare på skroten, 100-200:-, 2) Köp ny hallgivare (finns endast hos "piratdelsleverantörer") ca 600:- eller köp ny fördelare hos Audihandlaren för ca 3500:-.
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Är hallgivare och tdc-givare samma ?
Tdc-givaren är bytt på min bil i går.
Min bil har brytarlöst system.
Sitter 1 tändspole för varje cylinder/stift.
Tdc-givaren är bytt på min bil i går.
Min bil har brytarlöst system.
Sitter 1 tändspole för varje cylinder/stift.
Last edited by nicklas on 26 Jul 2009, 22:59, edited 1 time in total.
Nicklas Olofsson
- Stymie
- Posts: 3636
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Inte lätt när en blind ska leda en annan blind
Mycket prylar i bilarna, lätt att bli förvirrad av alla namn. Hallgivare är kanske samma sak som tändlägesgivare på modernare bilar
Hallgivaren brukar sitta på vevaxeln, kamaxeln eller i fördelaren. Huvva, vad lite man kan om modernare fordon ... de bara går och går, till dess att de inte startar alls.
Tändmodulen som du har är bekräftad utifrån tillverkarkoden. Har du kollat motortempgivaren och kontakterna där?


Tändmodulen som du har är bekräftad utifrån tillverkarkoden. Har du kollat motortempgivaren och kontakterna där?
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Motortempgivare kollade och visar rätt temperatur när jag kopplar in datorn.
fattar bara inte hur tändmodulen är kopplad eftersom att jag bekräftat att kabblarna från tändspolarna går direkt till databoxen.
Vad menade du med det du skrev om bekräftad tändmodul ?
Jag har 2 motortempgivare och bägge visar den temperatur som jag fysiskt mätt upp med lasertermometer där dom sitter.
Nicklas
fattar bara inte hur tändmodulen är kopplad eftersom att jag bekräftat att kabblarna från tändspolarna går direkt till databoxen.
Vad menade du med det du skrev om bekräftad tändmodul ?
Jag har 2 motortempgivare och bägge visar den temperatur som jag fysiskt mätt upp med lasertermometer där dom sitter.
Nicklas
Nicklas Olofsson
- Stymie
- Posts: 3636
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
I en annan tråd frågade väl du "vad är detta" och länkade till en bild på en tändmodul. Jag tolkade det som om du hittat en identisk enhet i din bil och ville får rätt på vad det var för något. Enheten på bilden i den tråden http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... hp?t=10068 är en tändmodul (som Fuzzion besvarat med hjälp av Renaults artikelnummer). Om du har en sådan och den är ansluten kan man väl anta att den ska göra någon nytta 

___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Precis vad jag också tror.
Mitt problem är att den inte finns med i min servicehandbok och jag vet därför inte exakt hur den är kopplad och hur man kan mäta den.
Det konstiga är att var man än kollar så beskrivs den bara som relä/övrigt och därför blev jag konfunderad.
Du vet möjligtvis inte hur man kan kolla om den är ok ?
Jag börjar lite tro på att det är denna som fallerat.
Tyvärr verkar den helgjuten och omöjlig att öppna därför undrar jag om den går att mäta på något vis.
Mitt problem är att den inte finns med i min servicehandbok och jag vet därför inte exakt hur den är kopplad och hur man kan mäta den.
Det konstiga är att var man än kollar så beskrivs den bara som relä/övrigt och därför blev jag konfunderad.
Du vet möjligtvis inte hur man kan kolla om den är ok ?
Jag börjar lite tro på att det är denna som fallerat.
Tyvärr verkar den helgjuten och omöjlig att öppna därför undrar jag om den går att mäta på något vis.
Nicklas Olofsson
Nu har jag kollat upp lite noggrannare när det gäller "tändmodulen"
Det är INGEN TÄNDMODUL.
Det är en förvärmningsenhet för kylarvattnet för att man fortare skall få upp värme i bilen när den är kall.
Har pratat med killar på volvo idag och vi har gått igenom en annan bil i 1,5 timme ör att se vad som kan orsaka att bilen inte startar.
Det finns bara 4 anledningar.
1 TDC-givaren (Bytad)
2. Tändspolarna (Bytade)
3. Databoxen
4. Kabelbrott
Så nu skall jag gå igenom kablarna från tändspolarna till databoxen för att se om jag hittar nåt.
Annars är det databoxen.
Nicklas
Det är INGEN TÄNDMODUL.
Det är en förvärmningsenhet för kylarvattnet för att man fortare skall få upp värme i bilen när den är kall.
Har pratat med killar på volvo idag och vi har gått igenom en annan bil i 1,5 timme ör att se vad som kan orsaka att bilen inte startar.
Det finns bara 4 anledningar.
1 TDC-givaren (Bytad)
2. Tändspolarna (Bytade)
3. Databoxen
4. Kabelbrott
Så nu skall jag gå igenom kablarna från tändspolarna till databoxen för att se om jag hittar nåt.
Annars är det databoxen.
Nicklas
Nicklas Olofsson