scenic -00 dog vid körning *Felet lokaliserat*
Moderator: Forumpolisen
jo det kan man väl kanske,men dom öppnar när du har fart på motorn, går väl att plocka ur fuelrailen och kolla att dom öppnar som dom skall..nicklas wrote:Av dom stora reläna har jag :
1 rött
1 brunt
1 lila
Brukar man inte kunna höra ett tickande ljud från spridarna när dom öppnar ?
tänk på att svänghjulsgivaren styr allt utan indikering från den gör styrsystemet inget. kommer inget bränsle om den inte vet var motorn befinner sig tänder inte heller..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Styr den inte gnista på stiften också ?
Gnista på stiften har jag nämligen.
Svänghjulsgivare och tdc-givare är väl samma ?
Denna givare är bytt.
Och kablarna är bytade med nytt kontaktstycke till givaren.
Dessa kablar är luriga, för man kan inte följa färgerna.
Måste kopplas samma som i det gamla kontaktstycket enligt killarna på volvos verkstad.
Fattar inte hur det kan vara så dumt att en av färgerna överensstämmer med den gamla kabeln men ändå skall de inte kopplas ihop.
Enligt dem måste man jämföra hur kablarna sitter i det gamla kontaktstycket och sedan sätta dem samma i det nya.
Och det har jag också gjort.
Gnista på stiften har jag nämligen.
Svänghjulsgivare och tdc-givare är väl samma ?
Denna givare är bytt.
Och kablarna är bytade med nytt kontaktstycke till givaren.
Dessa kablar är luriga, för man kan inte följa färgerna.
Måste kopplas samma som i det gamla kontaktstycket enligt killarna på volvos verkstad.
Fattar inte hur det kan vara så dumt att en av färgerna överensstämmer med den gamla kabeln men ändå skall de inte kopplas ihop.
Enligt dem måste man jämföra hur kablarna sitter i det gamla kontaktstycket och sedan sätta dem samma i det nya.
Och det har jag också gjort.
Last edited by nicklas on 31 Jul 2009, 13:18, edited 1 time in total.
Nicklas Olofsson
Det konstiga med hela den här bilhistorian verkar vara relaterat till värme eftersom att allt började med att bilen för det mesta var svårstartad när det var varmt ute.
Fattar inte vad tusan det kan bero på
Tempsensorerna är kollade både med felsökningsdator och manuellt och de är ok.
En ledtråd kan kanske vara att det regnade när det hände.Tvärstopp på motorvägen.
Fattar inte vad tusan det kan bero på
Tempsensorerna är kollade både med felsökningsdator och manuellt och de är ok.
En ledtråd kan kanske vara att det regnade när det hände.Tvärstopp på motorvägen.
Nicklas Olofsson
OK !
Nu har jag konstaterat följande.
1 Spridarna för +12 volt från bränslereläet.
2 Dock verkar de inte få någon signal från databoxen.
Nu är min fråga följande
Vad styr och talar om för databoxen att den skall ge signal till spridarna ?
3 Tycker det är konstigt att det luktar bensin och ibland poffar till i avgassystemet.
Kan det lik förbannat ha med stiften att göra ?
Orkar de inte ge gnista under kompression i motorn ?
Stiften är nya,men det är ju ingen garanti.
Kan alla stift lägga av på en gång ?
Nicklas
Nu har jag konstaterat följande.
1 Spridarna för +12 volt från bränslereläet.
2 Dock verkar de inte få någon signal från databoxen.
Nu är min fråga följande
Vad styr och talar om för databoxen att den skall ge signal till spridarna ?
3 Tycker det är konstigt att det luktar bensin och ibland poffar till i avgassystemet.
Kan det lik förbannat ha med stiften att göra ?
Orkar de inte ge gnista under kompression i motorn ?
Stiften är nya,men det är ju ingen garanti.
Kan alla stift lägga av på en gång ?
Nicklas
Nicklas Olofsson
Var ute och plockade av stiften nu för att kolla.
De stift som mekonomen plockade fram till mig genom att titta på bilnumret heter NGK BKR5EK men kollar man i NGK:s tabell så får jag det till att det skall vara BKR6EZ.
Hur fan ska man nu veta vilket ?
Kan stiften verkligen ställa till såna här problem ??
Nicklas
De stift som mekonomen plockade fram till mig genom att titta på bilnumret heter NGK BKR5EK men kollar man i NGK:s tabell så får jag det till att det skall vara BKR6EZ.
Hur fan ska man nu veta vilket ?
Kan stiften verkligen ställa till såna här problem ??
Nicklas
Nicklas Olofsson
Nu har jag kollat mer.
Det har nåt med strömmen till spridarna att göra.
Mäter jag spridarna får jag bara 4 volt.
Mäter jag mellan chassi och ena sidan på spridarkontakten så har jag 12 volt.
Jag får det till att jordsignalen från boxen inte funkar som den skall.
Har fyra anslutningar till jord i kontakten till boxen.
Svårt att komma åt att mäta när boxen helst skall vara inkopplad.
3 av anslutningarna till boxen sitter ihop i en jordpunkt som jag inte hittat än.
Den fjärde anslutningen för jord i boxen verkar gå via trycksensor för servostyrningen (power steering pressure switch).
Någon som vet mer ?
Nicklas
Det har nåt med strömmen till spridarna att göra.
Mäter jag spridarna får jag bara 4 volt.
Mäter jag mellan chassi och ena sidan på spridarkontakten så har jag 12 volt.
Jag får det till att jordsignalen från boxen inte funkar som den skall.
Har fyra anslutningar till jord i kontakten till boxen.
Svårt att komma åt att mäta när boxen helst skall vara inkopplad.
3 av anslutningarna till boxen sitter ihop i en jordpunkt som jag inte hittat än.
Den fjärde anslutningen för jord i boxen verkar gå via trycksensor för servostyrningen (power steering pressure switch).
Någon som vet mer ?
Nicklas
Last edited by nicklas on 01 Aug 2009, 20:05, edited 2 times in total.
Nicklas Olofsson
Tycker nästan det verkar vara ett jordfel likförbaskat.
Någon som vet vilken jordpunkt som brukar bli dålig på en scenic ?
Eftersom att jag får 4 volt till spridarna så kan ju inte jordningen vara helt borta via databoxen.
Måste nästan vara någon av jordpunkterna in till boxen som är dålig.
Nicklas
Någon som vet vilken jordpunkt som brukar bli dålig på en scenic ?
Eftersom att jag får 4 volt till spridarna så kan ju inte jordningen vara helt borta via databoxen.
Måste nästan vara någon av jordpunkterna in till boxen som är dålig.
Nicklas
Nicklas Olofsson