scenic -00 dog vid körning *Felet lokaliserat*
Moderator: Forumpolisen
kanske dålig jord mellan motor och kaross, sätt en startkabel mellan minus på batteriet och motorn och kolla om det blir bättre..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Hej Tony !
Detta har jag tyvärr redan testat utan resultat.
Kan någon bekräfta att det verkligen skall vara 12 volt till spridarna och om det är mätbart ?
Jag har digitalt instrument men det pendlar endast mellar 3,5 och 4 volt när jag försöker starta motorn,och det kommer en svag doft av bensin precis som om spridarna försökt öppna lite granna.
Funderar på om det kan vara internt jordfel i boxen eftersom att jag idag kollat jordpunkter på bilen och försökt med startkabel på olika ställe på bilen.
Styr TDC-givaren endast tändspolarna eller styr den insprutarna också ?
Nicklas
Detta har jag tyvärr redan testat utan resultat.
Kan någon bekräfta att det verkligen skall vara 12 volt till spridarna och om det är mätbart ?
Jag har digitalt instrument men det pendlar endast mellar 3,5 och 4 volt när jag försöker starta motorn,och det kommer en svag doft av bensin precis som om spridarna försökt öppna lite granna.
Funderar på om det kan vara internt jordfel i boxen eftersom att jag idag kollat jordpunkter på bilen och försökt med startkabel på olika ställe på bilen.
Styr TDC-givaren endast tändspolarna eller styr den insprutarna också ?
Nicklas
Nicklas Olofsson
Hej Bengt !
Spridarna är enligt boken och vid mina mätningar på c:a 12-15 ohm.
Vad menar du med trissan i boxen ?
Spridarna har fast 12 volt via insprutningsreläet.
Är det inte boxen som skall ge dom jord vid tändning ?
Jorden verkar svag i alla fall för mäter jag +12 sidan till spridarna och chassie så har jag 12 volt hela tiden men mäter jag direkt på jordstiftet i spridarkonatkten och till +12 volt på batteriet så har jag bara c:a 4 volt vid startförsök.
Altså får jag det till att de fyra kablar från boxen som ger spridarna -12 volt inte verkar vara helt ok.
Nicklas
Jorden verkar svag i alla fall för mäter jag +12 sidan till spridarna och chassie så har jag 12 volt hela tiden men mäter jag direkt på jordstiftet i spridarkonatkten och till +12 volt på batteriet så har jag bara c:a 4 volt vid startförsök.
Altså får jag det till att de fyra kablar från boxen som ger spridarna -12 volt inte verkar vara helt ok.
Nicklas
Nicklas Olofsson
Hej igen.
TDC-givaren styr allt ..
Styr den även tändspolarna,för gnista har jag.
TDC-givare är ny och vid mätning från kontakten till databoxen håller den 225 ohm precis som det står i serviceboken.(200-270 ohm)
Dra igång bilen har jag inte testat.
Vad kan man kolla genom att göra det ??
Nicklas
TDC-givaren styr allt ..
Styr den även tändspolarna,för gnista har jag.
TDC-givare är ny och vid mätning från kontakten till databoxen håller den 225 ohm precis som det står i serviceboken.(200-270 ohm)
Dra igång bilen har jag inte testat.
Vad kan man kolla genom att göra det ??
Nicklas
Nicklas Olofsson
Ok !
Ny dag nya försök.
Kan någon förklara för mig hur en bil (min) får både bensin och har gnista på alla stiften ändå vägrar att starta ?????
Fattar noll
Nu har jag bytat
Tändspolar
Tändstift
TDC-givare
Och fortfarande vill den inte.
Kan det ha med trycket på bränslet att göra ?
Visserligen luktar den bensin men trycket är kanske inte tillräckligt ?
Nicklas
Ny dag nya försök.
Kan någon förklara för mig hur en bil (min) får både bensin och har gnista på alla stiften ändå vägrar att starta ?????
Fattar noll
Nu har jag bytat
Tändspolar
Tändstift
TDC-givare
Och fortfarande vill den inte.
Kan det ha med trycket på bränslet att göra ?
Visserligen luktar den bensin men trycket är kanske inte tillräckligt ?
Nicklas
Nicklas Olofsson
Prova med en dutt startgas/bensin direkt in i cylindrarna. Startar den då så vet du ju att tändningen är ok. Prova också att dra igång den om den inte startar då. Du kanske har surgjort den fullständigt efter alla startförsök, har jag varit med om på en Toyota Camry av ganska ny typ. Blir ju en helt annan snurr om du drar den.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Har nu varit ute och testat med startgas i bensin direkt i cylindrarna utan resultat.
Att dra igång den har jag inte haft möjlighhet att testa eftersom att jag inte har tillgång till sådan hjälp just nu.
Men bilen ville i alla fall inte starta.
Hur reagerar en bil om någon ventil hängt sig ?
Nicklas
Att dra igång den har jag inte haft möjlighhet att testa eftersom att jag inte har tillgång till sådan hjälp just nu.
Men bilen ville i alla fall inte starta.
Hur reagerar en bil om någon ventil hängt sig ?
Nicklas
Nicklas Olofsson
Den skulle starta och gå på 1 cylinder mindre, ventilen skulle gå sönder och kosta en stor renovering. (Det skulle hända bara man vrider runt den på startmotorn.)
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
----------------------------------nicklas wrote:Hej Bengt !
Nicklas
Okej du har högohmiga spridare .
Trissa =transistorn som sköter öppning av spridare .(öppet läge då ger spridarn soppa ut . Alltså då är den förbundet till jord genom Trissan).
Den första mätningen du skrev är RÄTT . Den andra ger inget vettigt.
Du har troligen någon jord punkt som inte är bra . Då menar jag från Boxs till Chassie . "Kolla även kablarna "
Hej Bengt
Jag har testat att koppla på en 12 volts diodlampa på var och en av spridaranslutningarna, och den blinkar som fasen med full styrka.
Därför är jag nu osäker på om det verkligen är nåt fel på insprutningen.
Enda problemet är att jag nu tycker att jag testat allt men ändå inte kommit närmare en lösning.
Hur reagerar bilen om kamremen hoppat en kugge ?
Tycker bara det är konstigt att jag har gnista på stiften (nya dessutom) samt att det verkar som att motorn får bensin (test med diodlampa samt luktar bensin) och lik förbannat startar den inte.
Kan det ha med bränsletrycket att göra ?
Har inte haft möjlighet att testa det.
Stiften är alla lite småfuktiga utom 1.
Nicklas
Jag har testat att koppla på en 12 volts diodlampa på var och en av spridaranslutningarna, och den blinkar som fasen med full styrka.
Enda problemet är att jag nu tycker att jag testat allt men ändå inte kommit närmare en lösning.
Tycker bara det är konstigt att jag har gnista på stiften (nya dessutom) samt att det verkar som att motorn får bensin (test med diodlampa samt luktar bensin) och lik förbannat startar den inte.
Nicklas
Nicklas Olofsson
Då ska det inte vara något fel med den kollen du utfört .nicklas wrote:Hej Bengt
Nicklas
Hm..Motorn blir seg ,om remmen står fel (gör en koll , ställ svänhjul på nollan samt kolla vart kam står .
På tomgång så ska motorn gå ,även om tryck är fel . Vid belastning så funkar det sämre .
kolla nollningen först nu .
Sen soppa tryck , vet inte om du har utag för att avläsa med samtliga spridare kopplad .
OK
Det jag inte fattar är det där med stiften dock.
Stiften är blöta och lite svarta allihopa utom ett,precis som om det endast finns gnista på den.
Tycker också det är konstigt att problemen började med en svårstartad motor när det var varmt ute (25-30 grader)
När bilen stod skuggigt var det inte några problem.
Hur kollar man lättast det du sa ?
Kamremen är inte precis lätt att komma åt att kolla på min bil.
Nicklas
Det jag inte fattar är det där med stiften dock.
Stiften är blöta och lite svarta allihopa utom ett,precis som om det endast finns gnista på den.
Tycker också det är konstigt att problemen började med en svårstartad motor när det var varmt ute (25-30 grader)
När bilen stod skuggigt var det inte några problem.
Hur kollar man lättast det du sa ?
Kamremen är inte precis lätt att komma åt att kolla på min bil.
Nicklas
Nicklas Olofsson