Etanol utan konvertering?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Erik R19X wrote:Finns det något konkret skäl till att man ska byta olja oftare eller är det en partsinlaga från oljebranschen? :P
Tycker min R19 går bättre än nånsin på hälften E85 och 2000 mils oljebytesintervall... På ren bensin bytte jag var 1000:e mil men den kanske hade gått längre, provade aldrig. Aha oljan utspädd med sprit, måste vara därför den ser helt ren ut? Den får ju inte rasa nu, räknar kallt med att bilen ska gå 27 000 till hehe

Vad är det Wallace säger i varulvkaninens förbannelse, How could we possibly fail now? :D
Enligt de stora i Sverige på etanolbilar,Ford-Volvo och Saab så är serviceintervallet minskat.
Orsak
-större cylinderläckage och därmed spädning av oljan.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Dennis wrote:
kmfdm wrote:
Dennis wrote:Viktigt att komma ihåg också är att man måste byta olja dubbelt så ofta med etanoldrift, så hur mycket vinner man på etanoltankning med högre föbrukning och x-tra oljebyte :?: :roll:
Ingenting vinner man, förutom bra samvete eftersom man kör mera miljövänligt :lol:
Kör man mera miljövänligt :?: :?: När man får dubbelt så mycket spillolja att ta hand om,samt ökad förbrukning. Ok avgaserna blir lite renare men det syns störst skillnad på avgasmätaren när man mäter på en gammal icke katalysatorrenad bil,och hur många såna bilar före 1988 körs som bruksbilar?
Du har förmodligen rätt, men det är ju vad vi förväntas att tro genom medias skriverier (och statens subventioner av ditt-å-datt-skatter/avgifter) om att etanol är så mkt mera skonsamt för miljön...utsläppsmässigt, precis då ångorna lämnar utblåset där bak :lol:
Finns mkt man kan göra för miljön även om man åker/kör en gammal miljömarodör utan katalysator. :!: Sluta käka polarbröd å gynna det lokala bageriet. Men då blir det ont om jobb i Sverige! För vem skall köpa spannmålet som bönderna i söder odlar, så att dom som kör transporter med lastbilar (som vi bygger) till kvarnar nån annanstans i Sverige, där säden kan malas för att sedan transporteras ut till nån mjölgrossist nån annanstans...så att ett bageri kan köpa en massa mjöl som skall transporteras till Norrland, där deras bageri ligger. Där jobbar Elsa å Gudrun å Arvid, som arbetsgivaren får statliga bidrag för att hålla sysselsatta. Baka baka polarkaka, som sedan distribueras över hela sverige, å andra delar av världen. Snacka om berest macka!
Har kanske inget med etanoldriften att göra, men jag ville bara peka på miljötänket :lol:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
kalel
Posts: 2
Joined: 14 Feb 2007, 11:33

Post by kalel »

Dennis wrote:
kmfdm wrote:
Dennis wrote:Viktigt att komma ihåg också är att man måste byta olja dubbelt så ofta med etanoldrift, så hur mycket vinner man på etanoltankning med högre föbrukning och x-tra oljebyte :?: :roll:
Ingenting vinner man, förutom bra samvete eftersom man kör mera miljövänligt :lol:
Kör man mera miljövänligt :?: :?: När man får dubbelt så mycket spillolja att ta hand om,samt ökad förbrukning. Ok avgaserna blir lite renare men det syns störst skillnad på avgasmätaren när man mäter på en gammal icke katalysatorrenad bil,och hur många såna bilar före 1988 körs som bruksbilar?

Jag vill bara klargöra att när det gäller etanol så består ju miljövinsten av minskat koldioxidutsläpp. Koldioxid är utan tvekan det mest akuta miljöproblemet att ta itu med, så tätare oljebyten anser jag vara ett mindre miljö problem i detta sammanhanget.
För övrigt så pågår stora satsningar på att öka etanolproduktionen i Sverige, så förhoppningsvis kan vi snart köra med ännu renare samvete.
Det är bara att konstatera att CO2 utsläppen måste typ halveras på en ganska kort tid, så alla utsläppskällor måste involveras i omställningen, även fordonstrafiken.
Erik Lundin
Götlunda
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

kalel wrote:
Dennis wrote:
kmfdm wrote: Ingenting vinner man, förutom bra samvete eftersom man kör mera miljövänligt :lol:
Kör man mera miljövänligt :?: :?: När man får dubbelt så mycket spillolja att ta hand om,samt ökad förbrukning. Ok avgaserna blir lite renare men det syns störst skillnad på avgasmätaren när man mäter på en gammal icke katalysatorrenad bil,och hur många såna bilar före 1988 körs som bruksbilar?

Jag vill bara klargöra att när det gäller etanol så består ju miljövinsten av minskat koldioxidutsläpp. Koldioxid är utan tvekan det mest akuta miljöproblemet att ta itu med, så tätare oljebyten anser jag vara ett mindre miljö problem i detta sammanhanget.
För övrigt så pågår stora satsningar på att öka etanolproduktionen i Sverige, så förhoppningsvis kan vi snart köra med ännu renare samvete.
Det är bara att konstatera att CO2 utsläppen måste typ halveras på en ganska kort tid, så alla utsläppskällor måste involveras i omställningen, även fordonstrafiken.
CO2 utsläpp står i direkt propotion med förbrukningen. Ökad förbrukning=ökad mängd CO2 utsläpp.Etanoldrift drar MER bränsle.HC värdet (kolväte) minskar dock.
Koldioxid gas är även utandningsluften, så attskylla allt på trafiken är fel. Ökad befolkningsmängd,alla sällskapsdjur och dessa miljontals sällskapshästar som finns nu utgör också en stor ökad mängd koldioxid.
Som en parantes kan nämnas att i början på seklet då det knappast fanns några traktorer innom jordbruket utan istället häst så var det bara hälften så många hästar i Sverige som nu :!: Belägg hästar med miljöavgift.
Och spilloljan då :roll: Den måste ju tagas om hand och förbrännas.Blev det inte extra miljöpåfrestning då då :roll: :roll:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Falkenrejsing
Posts: 46
Joined: 09 Feb 2007, 21:57
Location: Falkenberg

Post by Falkenrejsing »

Det som brukar nämnas (och det är helt riktigt) om koldioxiden i samband med etanoldrift är att koldioxiden från förbränningen är lika med den koldioxid som sockerplantorna behövde för att växa. Med andra ord så minskas, som tidigare nämnts, inte koldioxid utsläppen, men det går liksom jämnt ut.


MVH.
Stefan Johansson
kalel
Posts: 2
Joined: 14 Feb 2007, 11:33

Post by kalel »

Instämmer med Stefans inlägg.
Biobränslen ingår i ett kretslopp som alltid funnits med fotosyntes och förbränning. Fosila bränslen däremot tas ur jordskorpan och medför ett nettotillskott av CO2 till atmosfären.
Det är det som är hela vitsen med biobränsle. Låter vi bli kol och olja så slipper vi global uppvärmning.
Visst kommer spilloljan troligen att förbrännas efter användning, men det är ju bara några liter, jämfört med dom tusentals liter bränsle som förbränns för att driva bilen.
Visst bidrar djurhållningen till CO2 utsläppen, men det sker i första hand genom att man använder traktorer för att odla foder åt djuren med mera.
Ett sätt att bidra till mindre CO2-utsläpp är att äta mindre kött och mer grönsaker, eftersom det är mera energisnålt att producera.
Erik Lundin
Götlunda
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

:!: Finns intressant artikel i nya AMS om etanol.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Andy_83
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2006, 11:29

Post by Andy_83 »

Jag tycker det är roligt att läsa allas reaktioner. Om etanol är bra eller inte för miljön vet väl ingen kanske, själv tror jag det blir +/- noll. Dennis har en klar poäng i det han säger om alla gamla hus osv som bara spyr ut gifter hela tiden, men tyvärr så är enligt min åsikt inte vi svenskar den största boven i det hela. Varför jag säger att vi "tyvärr" inte är det är för att jag tror vi svenskar är mer benägna att ändra oss än tex människor i kina, usa, polen, ryssland osv. Hur mycket avgaser spyr tex Bushs militära kollon ut nere i Irak varje dag, till egentligen ingen förbannad nytta. Misstänker att forumpolisen snart kommer att flytta denna tråd då den blev väldigt "off topic" plötsligt, men kul var det! Tack ska ni ha

:D
Laguna II -03
MVH //Andy, Lund
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Som vanligt är det ju inte jag som belastar miljön utan alla de andra.. :P
Men det går faktiskt att börja sopa framför sin egen dörr utan alltför stora uppoffringar
Lite intressant att se att miljödiskussionen vaknat även i USA (kanske pga rekordmånga orkaner) och även där byggs etanolproduktionen ut i snabb takt trots att framtiden anses ligga i vätehybridteknik. Oljeepoken närmar sig definitivt slutet!

Men för att återgå till oljebytena, jag kan inte förstå varför kolvringarna blir otäta(-re) beroende på att man kör på annat bränsle. Hajjar nada som vanligt :? Äh vem bryr sig så länge allt funkar, i morgon är gårdagens sanningar ändå föråldrade :P
Falkenrejsing
Posts: 46
Joined: 09 Feb 2007, 21:57
Location: Falkenberg

Post by Falkenrejsing »

Har någon påstått att kolvringarna blir otätare?
Oljebytes intervallet krymper väl pga. att lite bensin i oljan inte är något större problem för smörjningen ,blandar sig med oljan ganska bra och tunnar ut denna lite, medans etanolen lägger sig under oljan och då faktiskt kommer närmare oljepumpens pick-up?

Inte säker på detta men har fått för mig att det är så. Dessutom är väl etanol elakare mot metall än vad bensin är?

MVH.
Stefan Johansson
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

hmm. det där sista kanske har ett samband
med varför min oljepump gör ett fluffljud? :roll:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
x1/9
Posts: 17
Joined: 04 Jan 2007, 12:53
Location: Säffle

Post by x1/9 »

En etanoldriven bil drar ca 30-40% mer bränsle.
Den behöver mer bränsle vid kallstart då bränslet inte förångas lika lättsom bensin. Tillverkarna av etanolbilar had då löst det genom att ge mycket bränsle vid start (enligt obekräftade rykten står insprutarna helt öppna vid start=stänger inte). När bränslet kommer in i motorn så kommer en del av det att hamna på cylinderväggarna (ca 30-40% mer än på en bensinmotor) och skrapas då bort av ringarna. Kolvringarna kan ej skrapa helt rent (då skulle motorns olja på cylinderväggarna också tas bort) och följden blir då att endel av bränslet sköljs ner i oljan (30-40% mer än hos en bensinare).
Även om du inte bygger om bilen bör du byta olja oftare då insprutningen i bilar med lambdasond försöker hålla rätt mängd bränsle (alltså ökar bränslemängden när du tankar bensin).

Obs då Etanol är bra på att göra ren så kanske du bör byta bränslefilter oftare (kör kanske en månad med etanol och byt sedan) då alla sk*t i tanken kommer att tvättas loss från tankens vägggar.
Håkan Gustavsson
Säffle
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Ah, jo jag har hört talas om bilar förr i tiden där oljenivån sakta steg pga utspädning med bensin. Men om man inte sysslar med uteslutande kortkörning borde väl bensin. etanol och vatten förångas och skickas ut genom den slutna vevhusventilationen? Har själv aldrig sett majonäs i oljepåfyllningshålet men har hört andra som gjort denna observation...
Jag ska spana om jag ser någon etanolpöl under oljan vid nästa byte (bara 1300 mil kvar), lovar att berätta vad jag hittar :P
Ryktet om etanolens aggressivitet mot metall *kan* bero på sammanblandning med tidigare experiment med metanoldrift, metanol av tvivelaktig kvalitet kan innehålla syror. Men jag såg en företrädare för sekab nämna korrosionsrisk på tv så det kanske ligger något i ryktet i alla fall. Kanske skulle lägga några provbitar i E85 några månader och se vad som händer?
Falkenrejsing
Posts: 46
Joined: 09 Feb 2007, 21:57
Location: Falkenberg

Post by Falkenrejsing »

Korrisionen jag nämnde att jag kan tänka mig är ett problem, beror på att etanolen drar åt sig vatten ur luften, och vatten skapar korrision.
x1/9
Posts: 17
Joined: 04 Jan 2007, 12:53
Location: Säffle

Post by x1/9 »

Visst har du rätt i att etanolen i motoroljan förångas och förbränns.
Enligt vad jag läst/hört (ej säker på att det är helt sant) så kan det bli vissa reaktioner mellan motoroljan och etanolen. Vissa oljemolekyler bryts och det kan bildas nya (oljn bryts ner). detsamma gäller tensider i oljan.
Och enligt vad jag hört/läst så går den processen fortare med etanolen (möjligen beror det på att det är större mängd etanol som kommer förbi kolvringarna).
Håkan Gustavsson
Säffle
Post Reply