Dennis wrote:kmfdm wrote:Dennis wrote:Viktigt att komma ihåg också är att man måste byta olja dubbelt så ofta med etanoldrift, så hur mycket vinner man på etanoltankning med högre föbrukning och x-tra oljebyte

Ingenting vinner man, förutom bra samvete eftersom man kör mera miljövänligt

Kör man mera miljövänligt

När man får dubbelt så mycket spillolja att ta hand om,samt ökad förbrukning. Ok avgaserna blir lite renare men det syns störst skillnad på avgasmätaren när man mäter på en gammal icke katalysatorrenad bil,och hur många såna bilar före 1988 körs som bruksbilar?
Du har förmodligen rätt, men det är ju vad vi förväntas att tro genom medias skriverier (och statens subventioner av ditt-å-datt-skatter/avgifter) om att etanol är så mkt mera skonsamt för miljön...utsläppsmässigt, precis då ångorna lämnar utblåset där bak
Finns mkt man kan göra för miljön även om man åker/kör en gammal miljömarodör utan katalysator.

Sluta käka polarbröd å gynna det lokala bageriet. Men då blir det ont om jobb i Sverige! För vem skall köpa spannmålet som bönderna i söder odlar, så att dom som kör transporter med lastbilar (som vi bygger) till kvarnar nån annanstans i Sverige, där säden kan malas för att sedan transporteras ut till nån mjölgrossist nån annanstans...så att ett bageri kan köpa en massa mjöl som skall transporteras till Norrland, där deras bageri ligger. Där jobbar Elsa å Gudrun å Arvid, som arbetsgivaren får statliga bidrag för att hålla sysselsatta. Baka baka polarkaka, som sedan distribueras över hela sverige, å andra delar av världen. Snacka om berest macka!
Har kanske inget med etanoldriften att göra, men jag ville bara peka på miljötänket
